Syrië en de wereldmachten

Plaats reactie
Gurdjieff
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 sep 2015, 14:46

Syrië en de wereldmachten

Bericht door Gurdjieff »

Waarom hebben Amerika en Rusland een andere opvatting over Syrië?
Het antwoord is eenvoudiger dan gedacht.
Rusland is een onafhankelijk land die economisch en politiek belang heeft in het Midden Oosten.
Amerika is, in tegenstelling tot de verwachting, een vazal van Saoedi Arabier, die met de Arabische lente de Soennieten in het Midden Oosten aan de macht wilde hebben. Is het niet zo dat toen Amerika Assad niet wilde aanvallen (door de Engelsen) de IS snel veel geld had om te groeien?
hagenaars

Re: Syrië en de wereldmachten

Bericht door hagenaars »

U hebt gedeeltelijk gelijk, zeker, de Russische Federatie heeft belangen in dat gebied, die regio. Maar dat geldt zeker ook voor Europa. En trouwens ook voor de USA. De USA een vazal van Saoedi Arabië te noemen? Is dat de juiste weergave van de verhoudingen?
Ik vraag het mij af.
Het punt is geloof ik, dat wij in het Westen geen zin meer hebben ons leven te offeren voor een oorlog in het Midden Oosten. De politieke effecten van de oorlog tegen Sadam Hoessein (die bepaald positief verliep en Irak van een dictator bevrijdde.) hebben het Westen zeer terughoudend gemaakt voor nieuwe oorlogen. We bombarderen, zeker, maar slachtoffers aan onze kant nee, daar voelen we niet meer voor. Dit onder de slagzin: no boots on the ground...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Syrië en de wereldmachten

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:.We bombarderen, zeker, maar slachtoffers aan onze kant nee, daar voelen we niet meer voor. Dit onder de slagzin: no boots on the ground...
We bombarderen, en af en toe vallen er onschuldige slachtoffers.....ach ja....

Interessant in dit verband: http://joostniemoller.nl/2015/10/de-rus ... d-getuigt/
hagenaars

Re: Syrië en de wereldmachten

Bericht door hagenaars »

Er vallen altijd onschuldige slachtoffers...
Plaats reactie