hagenaars schreef:Wij spreken uitsluitend over dierenrechten, dus niet over de rechten van een mentaal gehandicapten.
ik spreek over rechten voor iedereen.
Ik weet zeker dat er grote verschillen bestaan tussen de opinies van verschillende voedingsdeskundigen, ook hun invalshoek verschilt nogal...
maar zoals we naar het IPCC moeten kijken ivm klimaatopwarming, zo moeten we kijken naar de grootste voedingsdeskundigenorganisaties (bv Academy of Nutrition & Dietetics - de vroegere American Dietetic Association - die regelmatig (laatste keer in 2009) hun positie geven over vegetarian diets
http://www.eatright.org/About/Content.aspx?id=8357). Ik weet het niet zo in nederland, maar in Vlaanderen is er ook de Vlaamse Beroepsvereniging voor Voedingsdeskundigen en Dietisten, en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie:
http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... &Itemid=85
We moeten de kip en de postduif geen angst bezorgen. We praten niet over slaven, ook niet over in het wild levende kippen.
maar die veedieren worden wel gehouden als slaven, en dat was het centrale vergelijkingspunt.
en in het wild levende kippen zijn kippen die niet verdwijnen als pluimveeteelt zou stoppen, en dat was het centrale punt van jouw bezorgdheid dat wezens er niet meer zouden zijn als we met sommige praktijken zouden stoppen.
Het gaat bij rechten om subjecten, mensen dus.
maar iedereen is een subject! Waarom zouden alle en alleen mensen subjecten zijn? Dat druist in tegen onze biologische kennis van evolutie van Homo sapiens. Je mag niet zomaar naar willekeur zeggen dat één iemand een subject is en een ander iemand niet. Een subject is iemand met subjectieve ervaringen (dus met bewustzijn, gevoelens,...). En ook veedieren hebben subjectieve ervaringen, net zoals mentaal gehandicapten.
Bij rechten gaat het vanzelfsprekend om iedereen die voldoet aan de beschrijving van het recht. Bv. het basisrecht op lichamelijke zelfbeschikking, dat het
eigen lichaam niet tegen de
eigen wil in mag gebruiken worden als louter middel voor iemand anders zijn doelen: dat recht verwijst naar de wezens die een gevoel van een eigen lichaam hebben en die een eigen wil hebben. Of het recht op welzijn: dat geldt voor alle wezens die een welzijn hebben. Nergens in de beschrijving van die rechten wordt verwezen naar mensen, noch naar blanken, noch naar primaten,... Er wordt verwezen naar een wil, een lichaam, een welzijn,...
Er is geen kip die het erg vindt een product genoemd te worden.
er is ook een mentaal gehandicapte die het niet erg vindt om een product genoemd te worden, maar die gaat het niet graag hebben als we hem of haar als product behandelen op een manier zoals we veedieren als product behandelen. Stel dat we mentaal gehandicapten behandelen zoals veedieren, waarom is dat echt erg? Omdat ze een menselijk lichaam hebben? een bepaald uiterlijk met bepaalde genen? Of bepaalde (voor)ouders hebben? Of omdat ze die behandeling niet graag hebben? Ik zou zeggen dat het laatste de echte reden is waarom we mentaal gehandicapten niet zo mogen behandelen.