Waar zit hier de decadentie?
Geplaatst: za 07 apr 2018, 09:55
Staatsbosbeheer in de verdediging...( Door: NU.nl/Job van der Plicht .)
Zichtbaarheid
Wat volgens Bijl ook een belangrijk aspect rondom de onrust in Oostvaardersplassen is de zichtbaarheid van het dierenleed in het gebied. "Het is een open gebied waar het leven, maar ook de dood heel erg zichtbaar is. Op de Veluwe gebeurt bijvoorbeeld hetzelfde, maar doordat het daar minder is te zien, is de discussie daar ook veel minder groot."
Een ander verschil tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe is dat op de Veluwe proactief wordt ingegrepen. Volgens Bijl wordt daar in oktober - nog vóór de winter begint - 50 procent van de edelherten afgeschoten en 70 tot 80 procent van de wilde zwijnen. In de Oostvaardersplassen worden de grote grazers pas afgeschoten als tijdens de wintermaanden blijkt dat ze het einde van de winter niet gaan halen. "Sinds Staatsbosbeheer de Oostvaardersplassen in beheer heeft (1996, red.) is daarvoor gekozen. Er is altijd de keuze gemaakt om natuurlijke processen leidend te laten zijn", legt Bijl uit.
Wel lekkere hapjes, die overtollige dieren.
Dit is ook een geinige passage uit het verweer van Staatsbosbeheer:
"We zijn het niet meer gewend om dieren te zien overleven", vertelt Joke Bijl van Staatsbosbeheer. "Runderen en paarden associëren we al gauw met landbouw- en hobbydieren. Maar jaren geleden bepaalde de rechter al dat de beesten in de Oostvaardersplassen formeel de status van wild dier kregen, waarmee de mens het eigendom daarover verloor. Wilde dieren eten zich in de zomer tonnetje rond en maken in de winter aanspraak op hun vetvoorraad. Je ziet ze dan magerder worden en worstelen om te overleven."
Over decadentie zie Wikipedia:
Decadentisme, ook wel décadence of decadentie genaamd, is een geestelijke stroming die in het laatste kwart van de negentiende eeuw vooral onder de ontwikkelden in West-Europa aanhang vond. Karakteristiek is de teleurstelling over de teloorgang van zekerheden, van verlies van duidelijkheid over de na te streven toekomst, maar ook van weerzin tegenover de blinde geldzucht van de burgerlijke maatschappij en het geloof dat de wetenschap en industrie alle problemen zullen oplossen. Kunst is een vrijplaats van die banale wereld. Uiterste schoonheid en zuiverheid moeten worden nagestreefd.
Zichtbaarheid
Wat volgens Bijl ook een belangrijk aspect rondom de onrust in Oostvaardersplassen is de zichtbaarheid van het dierenleed in het gebied. "Het is een open gebied waar het leven, maar ook de dood heel erg zichtbaar is. Op de Veluwe gebeurt bijvoorbeeld hetzelfde, maar doordat het daar minder is te zien, is de discussie daar ook veel minder groot."
Een ander verschil tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe is dat op de Veluwe proactief wordt ingegrepen. Volgens Bijl wordt daar in oktober - nog vóór de winter begint - 50 procent van de edelherten afgeschoten en 70 tot 80 procent van de wilde zwijnen. In de Oostvaardersplassen worden de grote grazers pas afgeschoten als tijdens de wintermaanden blijkt dat ze het einde van de winter niet gaan halen. "Sinds Staatsbosbeheer de Oostvaardersplassen in beheer heeft (1996, red.) is daarvoor gekozen. Er is altijd de keuze gemaakt om natuurlijke processen leidend te laten zijn", legt Bijl uit.
Wel lekkere hapjes, die overtollige dieren.
Dit is ook een geinige passage uit het verweer van Staatsbosbeheer:
"We zijn het niet meer gewend om dieren te zien overleven", vertelt Joke Bijl van Staatsbosbeheer. "Runderen en paarden associëren we al gauw met landbouw- en hobbydieren. Maar jaren geleden bepaalde de rechter al dat de beesten in de Oostvaardersplassen formeel de status van wild dier kregen, waarmee de mens het eigendom daarover verloor. Wilde dieren eten zich in de zomer tonnetje rond en maken in de winter aanspraak op hun vetvoorraad. Je ziet ze dan magerder worden en worstelen om te overleven."
Over decadentie zie Wikipedia:
Decadentisme, ook wel décadence of decadentie genaamd, is een geestelijke stroming die in het laatste kwart van de negentiende eeuw vooral onder de ontwikkelden in West-Europa aanhang vond. Karakteristiek is de teleurstelling over de teloorgang van zekerheden, van verlies van duidelijkheid over de na te streven toekomst, maar ook van weerzin tegenover de blinde geldzucht van de burgerlijke maatschappij en het geloof dat de wetenschap en industrie alle problemen zullen oplossen. Kunst is een vrijplaats van die banale wereld. Uiterste schoonheid en zuiverheid moeten worden nagestreefd.